Hoeveel verdienen de grote autofabrikanten eigenlijk aan elke auto die ze verkopen? De antwoorden op die vraag lopen zeer uiteen.
Hoewel de marges bij sommige automerken relatief hoog zijn, houden andere fabrikanten nauwelijks iets over aan de verkoop van een auto.
En sommige autoproducenten verliezen zelfs geld op de verkoop. Dat blijkt uit een onderzoek van het Center Automotive Research (CAR) van de Universiteit van Duisburg-Essen.
Ford verdient het minst in Europa: In het eerste half jaar van 2018 hield de Amerikaanse autobouwer op elk verkocht voertuig slechts 47 euro over, een winstmarge van 0,3 procent.
Daar waar de marges in Europa zeer krap zijn, verdient het Ford-concern in de Verenigde Staten 1.977 euro per auto, waardoor het gemiddelde wereldwijd op 759 euro uitkomt.
Bij andere fabrikanten is een vergelijkbaar beeld te zien. FiatChrysler komt in Europa uit op 450 euro, terwijl het wereldwijd 1.228 euro per auto verdient. Op korte afstand volgt Toyota met 545 euro in Europa en 1.645 euro wereldwijd.
De Europese top-3
De Franse PSA-groep waar Peugeot en Citroën onder vallen, doet het goed in Europa. De winst per verkochte auto komt uit op 1.141 euro en de Fransen komen daarmee op de tweede plek van Europa. Dat is beter dan Volkswagen.
De Duitse autofabrikant komt met de Golf, Passat, Touran en andere modellen op 1.103 euro uit per auto. Dat is goed voor de derde plek in Europa. De eerste plaats is voor Skoda met 1.607 Euro.
Maar daarmee zijn Peugeot, Citroën, Volkswagen en Skoda geen partij voor het topsegment. Audi komt bijvoorbeeld uit op 3.347 euro per auto, Mercedes op 3.343 euro en de BMW-groep met Mini en Rolls Royce op 3.057 euro.
Helemaal onbereikbaar zijn Porsche met 16.780 euro per auto en Ferrari met 68.987 euro.
Toch is het topsegment geen garantie voor grote winsten, als daar überhaupt al sprake van is. Zo verliest Bentley 17.425 euro per auto en boekt Tesla bij elke verkochte elektrische auto een verlies in van 10.931 euro.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Business Insider Deutschland.